Jeg har alltid tenkt at jeg har så få
minner fra barndommen sammenlignet med andre jeg kjenner. Jeg har
alltid trodd at det er bilder i album og det jeg har fått fortalt,
sammen med det lille jeg husker selv, som har bidratt til de minnene
jeg har. Det er jo ikke sånn. De har bare ikke vært synlig for meg
før nå.
Før jeg skriver videre, så vil jeg
bare klargjøre en ting. Nei, det er ikke terapi som har hentet frem
minner nå. Og nei, det er ikke fortrengte minner fra traumer som har
dukket opp. Det er minner om gode opplevelser og tid og rom til å
være barn. Mye humor og mye glede.
Jeg har bare ikke helt forstått mine
egne minner, fordi de er i et litt annerledes format enn det jeg
forventet. De ligger lagret som refleksjoner og betraktninger, og det
var nå i jula, som jeg hadde mye alenetid i en av barndommens kjente
kulisser, at jeg fikk ordentlig tak i de.
Det burde jo egentlig ikke overraske
meg at barndomsminnene mine ligger der som refleksjoner. Men de ble
litt mer interessante på et vis, da jeg skjønte det. For her ligger
det viktig lærdom tror jeg, særlig for de som jobber med barn. Og
særlig i en tid da det higes etter å sette merkelapper og
karakterer på barna. Det lages parametere, det utvikles
kartlegginger og tester, og det er bra for noen men ikke for alle. Du
får ikke en trekanta pinne inn i et firkanta hull, og det er ikke
sikkert den skal det heller. I noen tilfeller må du kanskje lage et
trekanta hull i stedet.
Som barn ble jeg sett på som sjenert,
litt stille og sannsynligvis både egen og sær. Når jeg tenker
tilbake, så tenker jeg at jeg heller vil kalle det selektiv og
kresen. Jeg hadde mine helt klare preferanser når det gjaldt
mennesker jeg trivdes sammen med, og jeg var også meget hjemmekjær
de første årene. Jeg foretrakk egen familie, og ofte voksne trygge
mennesker fremfor flokker med barn. For oss som har vokst opp med
Torbjørn Egners lesebøker, så fulgte jeg egentlig bare det
mønsteret han hadde sett og bygd opp lesebok-verket sitt etter. Fra
det helt nære i barndomshjemmet og med familie, til stadig mer
utvidet horisont som nabobygda, nærmeste by og med verden der ute
til slutt.
Jeg tror ikke jeg hadde flere stadier
enn andre barn, men jeg tror jeg brukte mye tid på starten av livet
på å observere og absorbere, for så å omforedle dette til det som
skulle være mitt. Jeg var ikke et barn som kastet seg inn i alt nytt
med liv og lyst. Jeg ville gjerne kunne ting før jeg prøvde de ut,
og da ble det mye observasjon og tørrtrening. Jeg gjorde det som nå
for tiden kalles visualisering. Jeg så for meg hvordan jeg skulle
gjøre det og hvordan det ville føles.
Når jeg tenker tilbake, så tror jeg
det er derfor den frie leken er så viktig for barn. Rolleleken er jo
alltid varmt omtalt, men jeg tenker også på den totalt frie og
tankeløse leken der du bare løper eller sykler så fort du kan med
håret blafrende i vinden. Eller ruller nedover en skråning, og
ender opp både sjanglete og uvel. Eller klatrer i trær bare for å
klatre. Jeg husker så godt denne lekingen, for det var ingen måte å
gjøre det feil på. Det var ingen regler, eller noen som ropte «Ikke
sånn». Uten ansvar, uten tanker, bare for moro skyld. Mye av denne
frie leken, samt uendelig mange timer med matchboks-biler i ulike
sandkasser eller sandhauger, er noen av de kjæreste minnene mine. Og
timene med lek da jeg var hos tante Ingrid, med nabogutten.
Ubekymret, morsomt, leken blir til mens vi leker. Mye fysisk
aktivitet med akebrett og spade, pinner, greiner, steiner og tau. Og
litt senere, timesvis i fjæra på hytta, eller på bergene rundt
hytta, et annet barndomsparadis.
Men tilbake til yngre år.
Jeg husker da jeg begynte på skolen.
Jeg husker prestasjonsangsten. Angsten for hva alle disse 24 ukjente
individene rundt meg skulle finne på. Før skolestart hadde jeg en
del erfaring med andre barn, men det var mye sammen med den tålmodige
storesøstera mi, og ofte i små settinger, så det var mye tryggere
enn det en skoleklasse opplevdes som. Nå tror jeg skolestarten
opplevdes mye verre for mine foreldre og søstera mi enn for meg.
Gråten på morgenen og det som de så på som ensomhet gjennom
skoledagen opplevde ikke jeg på samme måte. Jeg gjorde det jeg
kunne best jeg. Jeg sto i utkanten, ved en bjørk i skolegården, og
dagdrømte samtidig som jeg observerte de andre barna. Jeg så hvem
som var morsomme, ikke så greie eller inkluderende i lek. Jeg så
konkurransemenneskene og de impulsive. Jeg så alle reglene og
konsekvensene av å bryte dem. Alt dette så jeg mens jeg sto under
bjørka mi, tett inntil stammen. Den bjørka fikk ta del i alle
observasjonene mine, og den var strategisk plassert rett utenfor
vinduet på lærerværelset, så det var det tryggeste stedet i
skolegården. Og jeg husker ikke dette som ensomt. Jeg husker det som
et friminutt, som også var det offisielle navnet på de ti minuttene
mellom timene. Og, den dagen jeg var klar for det, så
gikk jeg bort fra bjørkestammen og ble med i leken, som jeg nå
hadde en del ekspertise i. Jeg hadde jo sett andre tråkke feil, og
andres feil kan man lære masse av.
Mens jeg snakker om observasjoner. Det
var ikke bare barn som ble observert. Det er ikke få lærere jeg har
parodiert oppgjennom skoleårene. Dette er det mor som minte meg på,
men når hun sa det så kunne jeg huske både observasjonene og
parodiene. Jeg hadde noen helt klare favoritter. De med mange
gjentakende gester og ord. De som tok mye plass i et rom. De som
hadde andre dialekter. Det må jo ha vært et mareritt for mor som
var kollega med disse lærerne, å få de parodiert på hjemmebane.
Jeg hadde såpass teft at parodiene ble holdt innenfor husets fire
vegger, men de må jo ha skapt noen muntre tanker hos mor i møte med
disse kollegene.
Jeg nevnte dagdrøm. Dagdrømmer og
visualisering er kanskje to sider av samme sak. Jeg var et barn med
stor fantasi, og med mange filmer gående i hodet. Jeg likte veldig
godt å sitte i godstolen min og lytte til musikk mens jeg lot
tankene fly. Jeg kjente da og jeg vet nå at jeg trengte disse
stundene fordi jeg var som en svamp for alle sanseinntrykk. Nå heter
det hypersensitiv personlighet, eller høysensitiv. Da het det bare
sær. Jeg ble selvfølgelig invitert med på aktiviteter og lek,
eller oppfordret til det, men jeg fikk også alenetid. Jeg fikk lov
til å sitte i fred med musikken og tankene mine. Eller med bøkene
mine.
Jeg lærte meg å lese da søstera mi
begynte på skolen, så fra fire-årsalderen haltet jeg i gang med
bøker med store bokstaver, trebokstaver kalte vi det da, før jeg
fant bøker med stor skrift, før jeg skjønte at størrelsen på
bokstavene ikke hadde så mye å si. Jeg kunne å lese uansett.
Livet mitt fikk en helt ny mening med
bøker. Jeg leste mye Anne-Kath. Westly og Torbjørn Egner, før jeg
gikk videre til Bobsey-barna, Lykkebarna, Hardyguttene mv. Vi hadde
et godt og stadig voksende utvalg bøker hjemme, med medlemskap i
bokklubbens barn. Skolens bibliotek fikk vi også benytte, men jeg
var stadig fortvilt over maksgrensen på antall bøker vi kunne låne.
Det samme var det med folkebiblioteket. Der var det maks tre bøker
per uke. Dette løste jeg ved å se på bredden på bokryggen mer enn
på seksjonen som bøkene sto i. Det var vel kanskje noen bøker som
ikke var helt etter min modenhet, men jeg vil si at å lese for
eksempel boken om Louis Armstrong i fjerde klasse, utvidet horisonten
kraftig. Jeg hadde ikke hørt så mye verken om rasisme eller
ungdomsfengsel på den tiden, så den boka satte spor.
Jeg kjenner jeg har sporet litt av,
eller svingt utenom mye. Jeg er usikker på om jeg har fått frem
poenget med dette skriveriet. For jeg hadde en intensjon som var
større enn det å dele barndomsminner. Jeg har en lengre historie jeg skrev
for 16 år siden, som ligger litt i bakgrunnen for dette innlegget.
Det er en uferdig historie, og en dag skal jeg skrive den ferdig.
Historien forteller meg at jeg alt for 16 år siden hentet frem flere minner en jeg trodde jeg hadde, men så gikk skrivingen litt i stå
og så sank minnene tilbake inn i dvalen igjen, og dukket opp igjen
nå.
Da jeg leste den historien, ser jeg at
hvis man leser med pedagogøyne, så var jeg et barn som passet godt
inn i merkelapp-bokser med behov for oppfølging. Og jeg takker vår
herre for at jeg fikk slippe det. For jeg tror ikke jeg hører hjemme
i de boksene. Noen vil kanskje si se uenig, men min opplevelse er at jeg hadde bare behov for lengre tilvenning, mer
forberedelse og refleksjon, før jeg kunne tre ut av kokongen min med
fragile vinger som skulle bli styrket nok til å bære meg gjennom
livet.
Jeg har blitt kritisert i mitt
yrkesliv, når jeg har gitt støtte til foreldre som ønsket å gi
barnet sitt litt mere tid før det ble full utredning med PPT, BUP og
andre to- og tre-bokstavers forkortelser som alle jobber for barnets
beste, men som alle oss andre også kan skyte bom. Jeg har alltid brukt hodet mer enn hjertet i disse sakene, og veid opp mot kunnskap, men jeg har aldri utelatt hjertet helt, og jeg har aldri gitt bastante råd, kun gitt rom for refleksjon.
Ja, det er mange barn som trenger mer
støtte, oppmuntring og tilrettelegging enn andre. Og de skal få
det. Men jeg vil alltid hevde at det finnes de som utvikler seg
utenom kurvene og standardene, men som like vel er på rett spor bare
de får den tiden de trenger. Jeg prøver ikke å være en av disse
som vokste opp uten hjelm og bilbelte og som det ble folk av. Jeg
prøver bare å minne om at menneskehjernen og menneskesinnet er
komplisert, og at vi trenger en romslig verden som har plass og tid. Identitet og personlighet er så mye, og skal man tenke menneskets beste så må man alltid huske det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar