Jeg kan ennå huske mitt første kamera. Et lite pentax
kompakt- kamera. Jeg kjøpte det for konfirmasjonspenger, og var veldig fornøyd.
Det var med over alt. På skoleturer og vanlige skoledager. Jeg ville feste alle
mine venner og bekjente til film. Satte bildene inn i små album, og skrev
kommentarer til. På ferieturer og andre små utflukter var det også med. Hjalp
meg å huske gode opplevelser og vakre steder.
Jeg husker gleden da ventetiden på bildene var over. I
begynnelsen sendte jeg inn bildene og måtte vente en uke. Alternativet var fem
dager hos den lokale fotografen, senere ble det tre dager. Men stadig denne
kriblingen. Var bildene gode nok? Var det blitt noe av alle?
Hver gang jeg så på bildene husket jeg stemningen, hva vi
hadde pratet om, hvilken dag de var tatt og masse annet. Bildene ble min måte å
huske på, på samme vis som jeg brukte
musikken til samme formål
En gang lånte min søster kameraet mitt da hun skulle i et
bryllup. Jeg kan huske da vi fikk igjen bildene, og det var bilder fra en fest
ingen av oss hadde vært på. For en panikk det ble.
Tilfeldighetene ville at hun som vi hadde fått bildene til,
og som bodde i nabobyen 8 mil unna, gikk på skole sammen med en som hadde gått
på skole sammen med meg. Og denne jenta hadde vært på den aktuelle festen.
Flere telefonrunder senere kunne vi ringe til den andre uheldige fotografen og
hun kunne fortelle at fortvilelsen var stor da hun fikk bilder fra et bryllup
hun ikke hadde vært i. Heldigvis endte denne historien lykkelig ved at vi fikk
sendt bildene med bussen til henne, og fikk våre bilder med bussen tilbake.
Sansen for naturfotografering fikk jeg tre år senere ved en
ren tilfeldighet. Jeg var på hytta. Hadde nettopp fått interesse for å tegne
med blyant, tusj eller kullstift, og manglet motiver. Jeg tok derfor med meg
kameraet for å ta bilder av blader, trær, båter, naust og landskap for å ha noe
å tegne etter. Da jeg fikk tilbake bildene, ble jeg litt overrasket over hvor
fine bildene var i seg selv, uavhengig av om de var fine å tegne etter eller
ikke.
Ikke lenge etter kjøpte jeg min andre pentax, med zoom og
makro- funksjon. Samtidig meldte jeg meg inn i fotoklubb. Mange erfarne
medlemmer delte villig sine kunnskaper. En ny verden åpnet seg. Plutselig var
det ikke bare menneskene i bildet som betydde noe. Nå ble komposisjonen og detaljene viktige. Jeg ble veldig oppmerksom
på alle de små vakre undere som naturen bød på. Jeg begynte å se verden fra
mange perspektiver og vinkler. Lys fikk en ny betydning. Været var ikke lengre
stygt eller pent. Det ble heller snakk om hva slags muligheter og lysforhold
dette skapte. Bilder tatt i storm var gode på sin måte, solnedganger vakre på
en annen måte. Men ingen ting kunne slå soloppgangen.
Mine venner ble stadig oppringt, og ofte med ønske om de
kunne ta på seg en rød genser, den tøffe skinnjakken, ha utslått hår eller
andre ting som ville skape den detaljen som skulle perfeksjonere bildet. Og
mange morsomme turer ble til på denne måten.
Etter hvert som interessen tiltok, meldte behovet for et mer
avansert kamera seg. Jeg kjøpte min første speilrefleks. En Niklon f-601. Det
var 25-års jubileum for nikon, så jeg fikk med to objektiver og en veske. Dette
ble starten på et livslangt forhold til Nikon. Jeg kjøpte meg et stativ også,
og dro på hytta på påskeferie. Det første bildet jeg tok var av en moseflekk
der solen skinte. Det passet så bra med et bilde av et lyspunkt akkurat da, for
kameraet ble virkelig et lyspunkt i tilværelsen. Dette bildet ble på mange
måter symbol på de mange lyspunkt som til sammen blir livet.
Jeg var på mange, lange fototurer den påsken. Jeg komponerte
bilder av verden og menneskene rundt meg. Hadde alltid med meg saks slik at jeg
kunne fjerne uønskede elementer i makrobildene. Morgendugg med solens første
stråler ble som gull, og gav hjertebank hos en nyslått hobbyfotograf. Denne
våren var jeg også så heldig å oppdage et ørnerede med egg og senere også unge
i. Passet meg vel for ikke å være for nærme, samtidig som jeg fikk spennende
bilder av livets spede start.
Etter hvert var det som om jeg så verden gjennom søkeren
både med og uten kamera. Jeg syntes det var en forbedret måte å se verden på.
Det å glede seg over små detaljer ble for meg en viktig del av hverdagen. Jeg
lærte meg også å ta bort overflødige eller irriterende detaljer fra mitt lille
utsnitt av den store helheten.
En venninne av meg stilte spørsmålstegn ved om det var sunt
å bare se en liten rute av det store bildet. Om jeg ikke ble for detaljfiksert
og navlebeskuende ved å se verden på den måten. Jeg var, og er fremdeles uenig
i det. Jeg tror at ved å gjøre meg kjent med bit for bit av verden vil jeg
kunne skjønne det store bildet bedre. Jeg tror at de små objektene jeg
foreviger kan lede mot det store vakre motivet rundt neste sving.
Etter hvert som årene har gått, har jeg opparbeidet meg en
anselig mengde bilder. Men i tillegg er det minner knyttet til hvert eneste
bilde, og disse er minst like verdifull for meg.
Jeg husker alle turene tidlig om morgenen. Det å løsrive seg
fra sengevarmen og sette seg i kald bil ble belønnet med bilder av landskap i
gull. Ingen andre av mine bilder kan i mine øyne måle seg opp disse. Fordi
morgenlyset er et godt lys å ta bilder i, og fordi soloppgangen er beviset på
at alt kan starte på ny. Morgentåken og frostrøyken er trollsk, og gir
spennende effekter samtidig som den plutselig forsvinner på litt mystisk vis.
Jeg husker alle timene på kne eller liggende på magen for å
få riktig vinkel eller komme nærmere motivet. Det lærte meg mye om at det ofte er lurt å revurdere ståsted, se
ting fra andre vinkler og i andre perspektiver. Ofte må jeg jobbe litt med
detaljene for å oppnå drømmebildet, og det er viktig å åpne opp blenderen litt.
Slippe inn litt mer lys slik at de ugreie detaljene i bakgrunnen blir duse og
ubetydelige.
Vann og is har alltid fascinert meg. Og det som kan se ut
som fargeløst og kjedelig, får ved hjelp av polarisasjonsfilter og riktig
vinkel alle regnbuens farger. Første gangen jeg fotograferte is med filter, var
i –20 på elveisen på Trønnes. I min iver etter å få det perfekte motivet ble
jeg sittende så lenge på kne at kroppsvarmen smeltet litt av isen som så frøs
igjen så buksen min ble sittende fast i isen.
Det aller beste med
fototurene er at tid og sted slutter å eksistere. Jeg lever i en liten boble
der jeg bare er. Tankene er fokusert på
det jeg gjør, og jobben mot å få bildet slik jeg vil ha det er det beste. Det å
oppleve en slik indre ro samtidig som jeg skaper noe, er balsam for sjelen.
Opplevelsen av mestring er alltid god, og jeg har aldri følt meg mislykket i
slike øyeblikk. Jeg skrev tidligere at mitt livslange forhold til nikon startet
med den første speilrefleksen, og det er sant. Jeg og kameraet er ett når vi er
ute. Det har aldri sviktet meg, og jeg har alltid tatt godt vare på det. For
meg har alltid jobben bak kameraet vært det viktigste. Jeg har aldri hatt
mørkerom, og heller aldri lagd sandwicher av dias eller retusjert og beskjært
så mye. Fra jeg fikk min første speilrefleks med 94% søkerbilde og frem til nå
har dette vært litt juks. Å bruke den lille ekstra tiden bak kamera har vært
verdifull, og det er der jobben skal gjøres.
Men så var det dette med å se ting i andre perspektiver og
fra andre vinkler da.
I skrivende stund har jeg nettopp anskaffet meg en digital
speilrefleks. Mitt livslange forhold med Nikon er ikke brutt, men det spørs om
prinsippene med at all jobben skal gjøres bak kamera må revurderes. Jeg har
alle rede begynt å orientere meg på bildebehandlingsfronten, for når jeg først
skal inn i den digitale verden så skal jeg gjøre det ordentlig. Men jeg har
fremdeles klare prinsipper i forhold til hva jeg er komfortabel med å gjøre og
ikke. Jeg kan godt retusjere bort den ene grenen eller gresstrået som jeg ikke
la merke til da jeg tok bildet. Røde øyne like så. Jeg kan også fjerne
reflekser og til nød justere farger. Men: jeg vil at stemningen skal være ekte
og at motivet skal være i den settingen som det var da bildet ble tatt. Været
skal være slik det er og jeg skal fremdeles måtte forflytte meg selv og
motivene for å få den rette bakgrunnen. Jeg ønsker fremdeles å vente til tåken
kommer eller letter, og til solen titter frem og skinner akkurat der jeg
ønsker. Fordi det er da jeg lever og da jeg ser hele virkeligheten med alle
sine fasetter.
(Denne ble publisert i nynorsk versjon som "Å teikne med lys, eller livslang læring" i Jul på Nordmøre 2011)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar