Hjernen min er en underlig harddisk. Den har en del minne som bare er der, i en hemmelig mappe. Denne mappen overlever all slags diskfragmentering og rydding i ubrukte mapper for å få mer plass, og plutselig kommer det nyttig og unyttig kunnskap ramlende frem når jeg minst venter det. Dagens metafor er bygget på et slikt minne.
Minnet er fysikktime på ungdomsskolen, med høring i hjemmelekse:firetaktsmotor. Jeg håper at alle dere mekanikere og bilentusiasten der ute kan tilgi meg for min korte utredning her som sikkert er verken utfyllende eller god nok, men vi snakker 38 år gammelt minne. Men altså: testen denne dagen var at jeg måtte opp til tavlen og tegne og forklare firetaktsmotorens fire slag. Jeg tegnet sylinderen, med tennplugg og ventiler. Jeg tegnet stemplet, med tilkoblet veiv som gikk ned i veivhuset med drivhjulet(?). Jeg forklarte innsugings-slaget der stemplet går ned, som gjør at en mengde bensinbasert og luft trekkes inn gjennom ventilen og fyller forbrenningskammeret. Så lukkes ventilen, og stemplet går opp igjen i det som kaller kompressjons-slaget. Gassblandingen settes under trykk. Så er det slag tre som bare heter antenning, så vidt jeg husker. En gnist fra tennpluggen antenner gassblandingen,som gir en liten eksplosjon som sender sylinderen ned igjen. når stemplet kommer opp igjen kalles det utblåsningsslaget. Da presses gammel gass ut som som eksos, gjennom den andre ventilen. Og så gjentas hele prosessen fra takt 1.
Hele denne prosessen gjør at mekaniske bestanddeler går rundt og sammen får kjøretøyet til å rulle.
Men, på tegningen min hadde jeg glemt et viktig element. Stempelringer.
Stempelringene er billig i innkjøp, må innkjøres med omhu slik at det ikke blir skjevheter som gjør at de kiler seg fast. Disse ringene ligger rundt stemplet og sørger for at det glir lett i sylinderen samtidig som de sørger for at det er tett slik at gassen suges inn av vakuumet som skapes, og ikke lekker ut når den skal komprimeres. Og de sørger for effekt når stemplet trykkes ned i antenningen
Jeg oppdaget det og fikk tegnet de på og forklart deres funksjon, og så var jeg ferdig med presentasjonen min.
Når denne historien ramlet ned i hodet i går, så begynte den å ta form. Den har hevet over natten, og er nå klar til å bakes ut.
Hvis man tenker på denne firetaktsmotoren som en organisasjon. Sylinderen er en avdeling i organisasjonen. Stemplet er øverste leder. Veiva er seksjonsleder, og drivhjulet er avdelings-eller gruppeleder. (Titlene her kan også være for eksempel i minister- eller byråds/kommunal-format).Ventilene og tennpluggen har hr-funksjoner som lønnskonsulent, eller den er økonomi/regnskapskonsulent. Så er det stempelringene da. Kjært barn har mange navn. Kanskje er de assistenter, sekretærer, førstekonsulenter, eller kanskje spesialkonsulent fordi de fikk opprykk i lønnsforhandlinger og måtte inn i ny ramme. Stempelringene sørger for at maskineriet går taktfast og jevnt. De oljer sylingderveggen slik at stemplet går lett. De tetter for lekkasjer slik at vakuumet sikres i innsugings- og kompresjons-slaget. De passer på, sammen med ventilene, at det er riktig mengde gass inn, at det smeller innen tidsfristen. De vises ikke så mye, og man tenker ikke så mye på at de er der. Men, de som kan litt om motorer har nok skjønt poenget i metaforen min: hvis ikke stempelringene er der, så fusker motoren. Den har mindre effekt fordi gassblandingen ikke kommer riktig inn i sylinderen og den komprimeres ikke slik den skal. Det blir mindre eller ingen fremdrift.
Hvis stempelringene er der, men blir kjørt for hardt, kan det bli en skjevhet som medfører at de kiler seg fast. Da blir det full stans. Det kommer ofte overraskende på hele motoren det, for det hadde de ikke tenkt på, i alle sine innovative og fremadstormende prosesser med gassen i bånn. Det gjelder ikke med gassen i bånn hvis sylindrene lekker. Det hjelper ikke med en åttesylindret motor, hvis det ikke skjer noe når den enkelte plugg tenner.
Uavhengig av størrelse på motor eller antall sylindere, så er det altså slik at alle deler er like nødvendig for å sikre at hjulene holdes i gang. Og alt vedlikehold er like viktig, hele tiden. For de av oss som har hatt gamle biler, så vet vi hva neglisjering av vedlikehold betyr. Å overse en varsellampe kan koste dyrt når du står i veikanten og venter på kranbil.
Denne metaforen kan sees på som en påminnelse om at alle funksjoner har sin misjon og at alle trenger påfyll og vedlikehold. Den kan slå et slag for yrkesfag, for det hjelper ikke med en master i ledelse eller økonomi når motoren fusker. Jeg sender den ut i verden, så kan folk tolke det som de vil.