Jeg kunne selvfølgelig skrevet hele blogginnlegget om alle de helsefremmende forslagene, ofte med tilhørende piller, som dukker opp i newsfeeden min på Facebook. Det er ikke få ganger i uka jeg får forslag om treningsapper der syltynne «vanlig folk» forteller om at de har sittet på en stol og gjort øvelser kun i femten minutter hver dag, og gått ned ti kilo på en snau måned. Det er også mye piller der ute som får deg ned i vekt og inn i en modellkropp på kort tid. Jeg lurer på hvorfor de har så mye finere hår og bedre sminke etter disse pillekurene…Gjennom disse reklamene skjønner jeg også at jeg er i en alder der jeg kan sjøldaue ganske snart hvis jeg ikke kjører på med kosttilskudd for bedre syn, bedre hjerte, hjerne, hukommelse og færre rynker. Utallige blåbær og acaibærprodukter kan sikre meg evig liv med skarpt syn ser det ut til. I og med at jeg deler postkasse med flere, så får jeg ikke brosjyrene i posten i det minste, men det minner meg om at det første jeg må kjøpe når jeg flytter inn i Svartvassbakken, er klistremerker til postkassen som sier at jeg ikke vil ha uadressert reklame.
Av og til bobler det litt over inne i hodet. Metaforer,meninger, minner og assosiasjoner fyker omkring, og materialiserer seg som anekdoter og dikt. Noen av disse deler jeg på denne bloggen.
Av og til må man se ting fra en annen vinkel

lørdag 7. desember 2024
Forbrukertilpasset reklame
Det er lenge siden jeg satt og kjente på at disse reklamene pirker for mye på det faktum at modell-eller bikinikroppen er godt skjult under valker og appelsinhud. Rynkene og grå hår får også minimalt med fokus. Men, i det siste er det en reklame som har fått meg litt småirritert. Det er en reklame for en dating-app.
Jeg husker ikke ordrett hva som blir sagt, og hele greia er på engelsk, men jeg husker essensen.
For det første så starter budskapet med at de fleste datingapper er for overfladiske og for fokusert på utseende, og at det er bare de pene folka som får napp.
Salgstriks nummer en: Velg en datingapp der også de stygge folka har en sjanse.
De durer videre med informasjon om at i denne nye appen, så svarer man på et kartleggingsskjema, sånn at man blir matchet på personlighet og ikke utseende. Nå har jeg aldri prøvd en datingapp, men jeg har da inntrykk av at de fleste har en type kartlegging, som gjør det mulig for appen å komme med forslag..men dette vet jeg litt for lite om.
Datingappen sin logo er et spøkelse, og navnet er boo. Jeg tenker det er litt uheldig tatt i betraktning at de prater om at de skiller seg ut fra andre apper ved ikke å fokusere på utseende, men på personlighet og det indre. Nå vet ikke jeg hvordan andre tenker, men hvis vi bruker beskrivelsen spøkelse om noen, så er det sjelden et kompliment, og boo understreker at det de til og med kan være litt skremmende.
Siste slagordet, som setter prikken over i-en, er at boo gjør dating for introverte lett.
Nå er jeg fremdeles litt skadeskutt etter flere mislykkede forsøk på kjærlighetsfronten, men jeg tror det er mer introverten i meg som gjør at jeg ikke føler for å prøve meg ut på dating igjen. Når det er sagt, det er ingen ting, ei heller en app, som kan gjøre dating for introverte lett.
Jeg har et så sosialt liv som jeg orker og har behov for. Jeg jobber i en sosial jobb full av mennesker, så mye av fritiden min er jeg alene rett og slett fordi jeg trives godt i mitt eget selskap, og føler jeg har et komplett liv slik jeg har det.
Når det er sagt: skulle jeg noen gang vurdere å driste meg ut i datinglivet igjen, så ville jeg helt klart ikke velge en app med et spøkelse til logo, som forteller at de er et alternativ til appene der vellykkede mennesker finner hverandre, og at de gjør dating for introverter lettere. Terningskast 1 til den reklamen.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar