Av og til må man se ting fra en annen vinkel

Av og til må man se ting fra en annen vinkel

torsdag 20. februar 2020

#Ruter- endelig har jeg skjønt hvorfor de byttet navn til #Ruter

I høst fikk vi nye busser, i alle fall på 79-linja og innimellom på 76- linja. I og med at begge linjene betjenes av Unibus, regner jeg med at det er tilfeldig hvem som får de nye bussene, men de var i alle fall så nye at det luktet «nybil» og bilforretning av de i slutten av oktober. Jeg digger lukta av ny bil, men det er ikke det jeg skal skrive om.
Det jeg ikke var så begeistret for, var at det ikke skjedde noe når jeg trykket på stoppknappen, eller stoppsignalet hvis man foretrekker det. Dette er en ganske vesentlig funksjon i en buss, for uten at sjåføren får dette hintet, så vet han eller hun ikke at noen vil av. Etter et par hektiske «unnskyld, men kan du slippe meg fram» runder i midtgangen, mens jeg trykket på alle knappene, fant jeg ut at knappene ved dørene virket. Det løser jo noe, men sitter man innerst ved vinduet og litt bak, og så skal komme seg ut i en full midtgang og så frem til døren, så er det en viss sjanse for at holdeplassen er passert.Etter flere slike ugreie turer, gikk jeg frem til sjåføren på en av bussene. Snakker om bortkastet. «Noen ganger de virker , noen ganger de virker ikke» var svaret.
Så gikk jeg inn på Ruter sine sider da, for å benytte kontaktskjema for å melde ifra om dette problemet.
Du store min tid, de vil vel egentlig ikke høre fra kundene vel. Først skal man finne riktig lenke. Så må man velge tema. Jeg valgte transportmiddel og stoppested, og tenkte det var midt i blinken. Men så måtte jeg velge mellom tilbakemelding fører, trivsel og sikkerhet, forsinkelse, forhold på stoppested eller personskade.Jeg endte på «sjåfør» for det passet bedre enn forsinkelse. Uansett hva du velger, så må du da på neste steg velge transportmiddel, linjenummer, stoppested til og fra, dato og avgangstid. Og så kan du endelig forklare kort hva som skjedde.
Jeg skrev at dette var en gjentakende opplevelse, med helt makne busser. Jeg skrev de var nye, og forklarte så godt jeg kunne. Stikkordet i beskrivelsen var jo stoppsignal som ikke virket og at det var likt på alle bussene. Jeg åpnet derfor i min tilbakemelding for at det kunne være bussen som hadde et teknisk problem, eller kanskje manglende sjåføropplæring.
Tilbakemeldingen jeg fikk var litt tverr og muggen. Den sa at det i alle fall ikke var sjåføren sin feil, og at neste gang måtte jeg oppgi nummeret på bussen.
Min neste klage ble sendt en måned etterpå. Denne gangen valgte jeg trivsel og sikkerhet, for det går litt utover trivselen når man aldri er sikker på om man kommer seg av der man skal gå av.
Klagen inneholdt fire forskjellige registreringsnummer, som så og si er i rekkefølge, hvilket ikke er urimelig når alle bussene er like og like nye.
Ruter sitt svar starter slik man gjør med klagesvar. De beklager feil på bussen, og takker for tilbakemelding. Og henvendelsen er sendt videre til busselskapet. Men så kommer favoritten min, som jeg siterer: «om du opplever dette igjen vil det være fint om du noterer ned internnummeret på bussen (står over føreren inne, og bak på bussen ute), ikke registreringsnummeret. Det vil da være lettere å finne igjen nøyaktig hvilken buss det gjelder i den store bussparken».
For det første: stoppsignalet virker ikke, det er stressende å komme frem til døren formå få trykket på knappen der slik at bussen stopper. Men: i denne situasjonen så er det altså best om jeg i tillegg baner meg vei hele veien frem til sjåføren for å skrive ned internnummeret som står over sjåføren...nei unnskyld, jeg kan jo bare se bak på bussen. Ja, for begge disse klagene var skrevet i november/desember, og da er det jo så lyst både når jeg drar til jobb og kommer hjem igjen, så da ser jeg lett et nummer som er skrevet i svart bakpå en møkkete buss.
For det andre: de må ha internnummeret for å vite nøyaktig hvilken buss jeg mener. Og her har jeg i alle år gått rundt og trodd at registreringsnummer hører til nøyaktig ett kjøretøy. Hva svarer Unibuss hvis de blir kalt inn på EU- kontroll da? Ut i fra registreringsnummeret klarer vi ikke å finne nøyaktig hvilken buss som skal kontrolleres?
Ja, jeg er helt sikker på at dette internnummeret gjør at de finner bussen raskere. Eller, jeg regner med det da, for det må jo ha en hensikt med internnummer. Men: det burde ikke være en helt umulig oppgave å finne riktig buss ut i fra registreringsnummeret heller. Her handler det om vilje, ikke evne.
Hvis noen lurer: nei, det er fremdeles veldig sjelden at stoppknappen virker. Men det har hendt, hvilket understøtter mistanken om at det kan handle om at sjåføren må gjøre ett eller annet for å reaktivere de etter hver stopp.
Jeg avslutter med å forklare overskriften min #Ruter -endelig har jeg skjønt hvorfor de bytta navn til #Ruter.
De het jo Oslo Sporveier, og så ble de til #Ruter. Jeg tenkte det var litt genialt da. Hashtag-tegnet ser ut som en rute, og gjør det også lett å søke på i sosiale medier som Twitter. (De tenkte kanskje ikke på at den hashtagen også gjør at dette lille irritasjonsstykket kommer opp i søk også). Men navnet ja. De driver med buss- trikk og båtruter. Det gjør også navnet perfekt.
Men nå. Nå skjønner jeg at de ble genierklært av meg av rene tilfeldigheter. Det har ikke valgt dette navnet dor at vi skal assosiere det med at de har kjøreruter, og rutetrafikk. Det er rett og slett et symbol og et navn som forteller hva de er: rett og slett firkanta, og langt i fra runde i kantene.
Jeg tror kanskje jeg venter litt med å skrive til de igjen. Det er lettere å bare stå i midtgangen på vei til og fra jobb når bussen er full.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar